A sakk a legnépszerűbb táblajáték. Sajnos valódi pénzban játszható váltazata online nem érhető el megbízható teremben, ezért nem tudunk foglalkozni vele. A Roulette és a Craps játékokat a kaszinó táblajátékok közt megtalálod. Ebben a fejezetben kizárólag a BackGammon játékkal foglalkozunk részletesen. |
|
A Backgammon a perzsa birodalom területéről származik, és a legrégibb olyan játék, amiről történelmi feljegyzések vannak. A játékot jellemzően faanyagból készült felületeken játszották, kavicsokat használva bábukként, illetve kőből vagy fából készült kockákat. | |
A játékot jellegzetes, 24 háromszögből álló backgammon táblán, 2x15 koronggal és dobókockával játsszák. A játékot két játékos játszhatja, világos illetve sötét kövekkel. A játék célja, hogy minél előbb kivigyük az összes saját kövünket a tábláról, illetve, hogy ebben akadályozzuk az ellenfelet. |
![]() |
A mezok számozással vannak ellátva 1-tol 24-ig. Az 1-6 sz. az egyik játékos "otthona" (jobb alsó negyed), 7-12 ugyanenek a játékosnak az "udvara" (bal alsó negyed), 13-18 az ellenfél udvara (bal felső negyed) és a 19-24 mező az ellenfél otthona (jobb felsőnegyed). | |
A kövek a játék kezdetén előre meghatározott helyeken vannak. Két kő minden játékos saját 24-es pontjára, öt minden játékos saját 13-as pontjára, három minden játékos saját 8-as, végül öt bábu minden játékos saját 6-os pontjára kerül. | |
Mindkét játékosnak van egy pár hatoldalú dobókockája és egy kockavető pohara. A tábla tartozéka még egy hatoldalú duplázó kocka, oldalain a 2, 4, 8, 16, 32, 64-es értékekkel. | |
A fehér játékos kezd, aki a tábla jobb felső sarkából indul, a kövei jobbról balra haladnak a tábla tetején, aztán a bal oldalra érve átlépnek az alsó oldalra, ahol balról jobbra mennek tovább (ellenfél otthon, ellenfél udvar, saját udvar, saját otthon). A feketével játszó játékos épp ellentétes irányba halad.. | |
A játékosok felváltva dobnak két kockával.. A dobott értéket le lehet lépni egy vagy két külön kõvel is. Ha valaki párost dob, akkor ezt nem kétszer lépheti meg, hanem négyszer. Ilyenkor akár 4 különböző kővel is leléphető a dobás. Fontos szabály, hogy ha több számot egy kővel lép a játékos, akkor azt csak úgy teheti meg, hogy a két lépés külön-külön is szabályos legyen. (közbülső lépéseknél nem lehet fala az ellenfélnek.) | |
A játék célja, hogy valamennyi kövünket saját otthonunkba vigyük, majd onnan kipakoljuk őket a tábláról. Az a játékos nyer, amelyik elsőként fejezi be a kipakolást, vagyis nem marad több köve a táblán. |
Backagammon kifejezések |
Fal |
Ha egy mezőn legalább 2 köve áll egy játékosnak, akkor azok falat képeznek. Erre a mezőre az ellenfél nem léphet, viszont átugorhatja. |
Ütés |
Ha egy játékos olyan mezõre lép, ahol az ellenfélnek pontosan egy köve van, akkor azt kiüti. A kiütött kõ a játéktér közepére (a sorompóra) kerül. A kiütött kõvel játszó játékosnak elõször mindig a kiütött köveket kell visszahoznia a játékba, amíg ez nem sikerül neki, más kõvel nem léphet. |
Kiszállás |
Ha egy játékosnak már minden köve az utolsó 6 mezõ valamelyikén (Az ún. kiszálló-körzetben) van, akkor megkezdheti a kövek kiléptetését. Egy kõvel akkor lehet kilépni, ha a dobott szám megegyezik a kõ mezõjének a sorszámával. Ha a játékos nem tud kiszálláskor lelépni egy dobást, mert már minden köve kisebb sorszámú mezõn áll, mint amit dobott, akkor felhasználhatja a dobást arra, hogy a legnagyobb sorszámú mezõn lévõ kövével kilépjen. |
Passz |
Ha a játékos nem tudja lelépni minden dobását, akkor passzol. |